نمایش همه

    معجزه ای به نام روغن زیتون

    وجود چربی در رژیم های غذایی همواره موضوعی بحث برانگیز بین متخصصین سلامت و مواد غذایی بوده است با این حال قریب به اکثریت این متخصصین در مورد تاثیرات مثبت روغن زیتون ودر حفظ سلامتی اتفاق نظر دارند. در این مقاله سعی شده است به 11 مزیت علمی روغن زیتون که بر سلامت شما اثر گذار هستند اشاره شود.

    1 – روغن زیتون سرشار از چربی های غیر اشباع :

    روغن زیتون در واقع روغنیست که از میوه درخت زیتون استخراج می شود.حدود 14 % آن را اسید های چرب تشکیل داده و 11% آن شامل اسید های چرب غیر اشباع از جمله امگا 6 وامگا 3 می باشد. ولی 73% ساختار این روغن اسید چرب اشباع نشده غالب در روغن است که با نام اولئیک اسید شناخته میشود. مطالعات نشان میدهد که اولئیک اسید تاثیر به سازایی در کاهش التهابات مزمن و پیشگیری از سرطان را ایفا میکند. همچنین چربی های اشباع نشده در برابر حرارت و گرمای زیاد مقاوم بوده که همین مورد روغن زیتون را به یک گزینه سالم برای پخت و پز تبدیل کرده است

    2 – روغن زیتون ، یک منبع غنی آنتی اکسیدان :

    علاوه بر اسیدهای چرب مفید ، روغن زیتون حاوی مقادیر کمی از ویتامینهای E و K میباشد.این در حالیست که روغن زیتون طبیعی یک منبع فوق العاده برای آنتی اکسیدان های قدرتمند است.آنتی اکسیدانها از نظر بیولوژی خطر ابتلا به بیماری های مزمن را به کاهش داده و به حفاظت از کلسترول خون در برابر اکسیداسیون کمک می کنند که در نتیجه آن ریسک ابتلا به بیمارهای قلبی به شدت کاهش میابد.

    3 – روغن زیتون با خواص ضد التهابی شدید :

    التهاب مزمن عامل اصلی بیماری هایی چون سرطان ، بیماریهای قلبی ، سندرم متابولیک ، دیابت نوع 2 ، آلزایمر ، آرتروز و حتی چاقی می باشد.روغن زیتون طبیعی می تواند با کاهش این التهابات شما را در پیشگیری از انواع بیماری های مذکور یاری کند. اثرات اصلی ضد التهاب بودن این روغن از خاصیت آنتی اکسیدانی آن حاصل میشود.یکی از این آنتی اکسیدانهای مهم اولئولانتانال است که اثر بخشی مشابهی با داروی ایبوپروفین دارد.دانشمندان معتقدند اولئولانتانال موجود در 50 میلی لیتر روغن زیتون با دوز 10 % ایبوپروفین بزرگسالان اثر بخشی مشابهی دارد.

    4 – جلوگیری از سکته مغزی باروغن زیتون :

    سکته مغزی در اثر اختلال در جریان خون یا به دلیل لخته شدن خون در مغز یا پارگی شریانی مغز و خون ریزی داخلی اتفاق می افتد. در کشورهای پیشرفته سکته مغزی دومین عالم مرگ و میر بعد از بیماریهای قلبیست.تحقیقات انجام یافته بر روی 841000 نفر ثابت کرد که استفاده از روغن زیتون به علت بالا بودن میزان چربی اشباع نشده آن ریسک حملات قلبی یا خطر سکته مغزی را به شدت کاهش می دهد. در تحقیق دیگری که بر روی 140000 نفر انجام شده بود نیزمشاهده گردید افرادی که طی مدتی مشخص در رژیم روزانه غذاییشان روغن زیتون مصرف کرده بودنددر مقایسه با سایر افراد ، کمتر در معرض خطر سکته قلبی قرار داشتند.

    5 – روغن زیتون ، ضامن سلامت قلب شما در مقابل بیماری ها :

    مطالعات نظری چند دهه پیش نشان دادند که بیماری های قلبی در کشورهای مدیترانه به شدت کمتر دیده میشود.این امر موجب تحقیقات گسترده در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای گشت و در نهایت مشاهده شد روغن زیتون عضو جداناپذیر رژیم غذایی مدیترانه ایست که همین امر باعث کاهش چشم گیر بیماریهای قلبی در این ناحیه می باشد. روغن زیتون با حفاظت از اکسیداسیون خون ، دیواره های رگ های خونی را بهبود بخشیده و از پارگی رگ یا لخته شدن خون به شدت جلوگیری میکند.جالب است بدانید روغن زیتون فشار خون را نیز کاهش داده که همین یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماریهای قلبی و مرگ زودرس تلقی میگردد. روغن زیتون طبیعی در بیماران دارای فشار خون بالا ، 48% نیاز آنها به دارو را برطرف کرده است . هزاران هزار مقاله و تحقیق و پژوهش تاثیر معجزه آسای روغن زیتون بر سلامت قلب را تاکید میکنند. اگر جز افرادی هستیید که به بیماری ها قلبی مبتلا می باشید یا سابقه وجود بیمار های قلبی در شما یا یکی از اعضای خانواده تان وجود دارد ، گنجاندن روغن زیتون طبیعی در برنامه غذایی خود بهترین راهکار برای کاهش ریسک آسیب های ناشی از این بیماریهاست.

    6 – بدون ذره ای ترس از افزایش وزن یا چاقی ، با خیال راحت روغن زیتون بخورید.

    هیچ شکی در این موضوع نیست که خوردن بیش از حد چربی باعث ایجاد افزایش وزن وچاقی میشود.با این حال مطالعات بیشماری بر رژیم های غذایی مدیترانه ای تاثیرات مطلوب مصرف روغن زیتون بر وزن بدن را ثابت کرده است. در یک مطالعه 30 روزه بر روی 7000 دانشجو در یکی از دانشگاهای اسپانیا مشخص گردید حتی علی رغم مصرف زیاد روغن زیتون ، هیچ تاثیری بر وزن بدن مصرف کنندگان رویت نگردید.علاوه بر این طی یک تحقیق سه ساله که بر روی 187 نفر انجام شده بود مشخص گردید که مصرف روغن زیتون با افزایشسطح آنتی اکسیدان در خون شده که نه نتها باعث ایجاد وزن نگردید حتی تغییرات محسوسی در روند کاهش وزن نیز از خود نشان داد.

    7 – مبارزه با آلزایمر با روغن زیتون :

    آلزایمر جز شایع ترین بیماری های عصبی جهان می باشد.یکی از علل پزشکی آن وجود پلاکهای بتا آمیلوئید در سلول های مغزیست.آزمایشی بر روی موش ها ثابت کرد که وجود ماده ای در روغن زیتون می تواند به فروپاشی این پلاک ها کمک کند.علاوه بر این یک تحقیق انسانی نیز از بهبود عملکرد مغزی و کاهش ابتلا به آلزایمر در مناطق مدیترانه ای حاکی می باشد.

    8 – کاهش ابتلا به دیابت نوع 2 با مصرف روغن زیتون :

    شاید باورتان نشود ولی مصرف روغن زیتون خالص شما را در مقابل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بیمه میکند.مطالعات بسیاری اثربخشی سودمند عملکرد روغن زیتون بر قند خون و حساسیت به انسولین را ثابت نموده اند.مطابق یکی از تحقیقات انجام یافته بر روی 418 نفر ، محققان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی مدیترانه که در آن به کرات از روغن زینون طبیعی استفاده میشود و مصرف مکرر روغن زیتون ، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 40 %درصد کاهش میدهد.

    9 – خاصیت آنتی اکسیدانی روغن زیتون و ویژگی ضد سرطانی آن :

    سرطان یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر در جهان است.جالب است بدانید مطابق آمار ارائه شده خطر ابتلا به سرطان در کشورهای مدیترانه ای در مقایسه با آمار سایر مناطق در کمترین میزان خود قرار دارد.محققان بر این باورند وجود قابل توجه روغن زیتون در ساختار رژیم غذایی مدیترانه ای ،اصلی ترین عامل کاهش تلفات ناشی از سرطان در این مناطق است. آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون به دلیل رادیکالهای آزاد میتوانند آسیب اکسیداتیو را که محرک اصلی سرطان است کاهش دهند.همچنین تحقیقات پزشکی ثابت کرده اند که ترکیبات موجود در روغن زیتون می توانند با سلولهای سرطانی مبارزه کنند.

    10 – درمان قطعی آرتریت روماتئید با روغن زیتون :

    آرتریت روماتئید یا رماتیسم مفصلی از جمله شایع تریت بیماری های خود ایمنی مفصلی جهان است.اگر چه علت وقوع آن هنوز به خوبی درک وکشف نشده است ولی به نظر می رسد مکلملهای در روغن زیتون باعث بهبود مارکرهای التهابی و کاهش اکسیداتیو در افراد مبتلا به آرتریت روماتئید می شود.

    11 – خواص آنتی باکتریال روغن زیتون:

    روغن زیتون حاوی بسیاری از عناصر مغذی است که می تواند باکتری های مضر را مهار کرده یا از بین ببرد.از جمله باکتری های مهم میتوان به Helicobacter Pylori اشاره کرد.باکتری که در معده شما زندگی میکند و میتواند باعث زخم و سرطان معده شود.نتایج تحقیقات آزمایشگاهی نشان داد که روغن زیتون طبیعی با هشت گونه از این باکتری ها قادر به مبارزه است.باکتری هایی که سه نوع آنها در مقابل انواع آنتی بیوتیک ها به شدت مقاوم هستند. همچنین نتایج یک آزمایش علمی نشان دارد مصرف روزانه 30 گرم روغن زیتون طبیعی می تواند عفونت حاصل از هلیکوبامتر پیلوری را در 10 الی 40 درصد افراد ، در عرض دو هفته از بین ببرد.
    در نهایت اینکه با تمام خواص معجزه آسای ذکر شده ، خرید نوع مناسب روغن زیتون بسایر مهم است.توصیه میشود حتما در هنگام خرید روغن زیتون Extra Virgin خریداری نموده و از طبیعی بودن روغن یا عدم ترکیب آن با سایر روغن ها اطمینان کامل را حاصل نمایید.بی شک روغن زیتون را میتوان به عنوان سالم ترین چربی خوراکی روی زمین نامگذاری کرد.

    ورود

    گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟